Rusya, Baltık limanlarının büyümesiyle tahıl ihracatını artırmayı hedefliyor
Onlarca yıldır Rusya’nın hızla büyüyen tarımsal ihracatının belkemiği olan Karadeniz limanları, Ukrayna ile devam eden çatışma nedeniyle daha az güvenilir hale geldi. Bölgedeki deniz taşımacılığı, her iki tarafın da birbirlerinin tesislerini ve altyapısını hedef almasıyla tehlikeye girdi.
Devlet kontrollü tarım konglomerası OZK’nın başkan yardımcısı Ksenia Bolomatova, bir sektör toplantısında bu genişlemenin gerekliliğini vurgulayarak, geçen yılki rekor hasadı ve mevcut ihracat yükleme hızının kapasiteyi aştığını belirtti.
Bu zorlukları aşmak için Rusya, yakın zamanda St. Petersburg yakınlarındaki Finlandiya Körfezi’nde iki büyük liman açtı: Nisan 2023’te tahıl sevkiyatına başlayan Vysotsky ve Haziran 2024’te faaliyete geçen Lugaport. Sahibi Novaport’un açıklamasına göre, Lugaport’un 2025 başlarında 7 milyon ton kapasiteye ulaşması bekleniyor.
Bu iki limanın yıllık 15 milyon tona kadar tarımsal ihracat gerçekleştirmesi bekleniyor ki bu, Rusya’nın 2024/25 sezonu için öngörülen 60 milyon tonluk tahıl ihracatının dörtte birine tekabül ediyor.
Ek olarak, özel bir firma olan Primorsky UPK, Primorsky limanında 5 milyon ton kapasiteli potansiyel bir tahıl terminali geliştirmeyi planlıyor. Bu genişleme, Başkan Vladimir Putin’in Rusya’yı Brezilya, ABD ve Çin’in yanı sıra bir tarım süper gücü olarak konumlandırma hedefiyle uyumlu.
Baltık Denizi terminalleri, son yıllardaki rekor hasatların ardından kapasite artışı açıklayan diğer Rus limanlarından daha hızlı büyüyecek. Novotrans’a göre, bu genişleme ekonomik, ulaşım güvenliği ve egemenlik açısından hayati önem taşıyor.
Baltık Denizi’nin çoğunlukla NATO üyesi ülkelerle çevrili olmasına rağmen, Rus ticaret akışları ve sevkiyatları bölgede büyük ölçüde kesintisiz devam etti.
Buna karşılık, Karadeniz’de artan kesintiler yaşanıyor ve bu durum küresel tahıl arzını etkileyebilir. Sadece iki hafta önce, Mısır’a tahıl taşıyan bir Ukrayna gemisi füze saldırısına uğradı ve Ağustos ayında Ukrayna kuvvetlerinin Port Kavkaz’da bir feribotu batırdığı bildirildi.
Baltık Denizi limanlarının ekonomik cazibesi önemli; geçen sezon 1,5 milyon ton tahıl yüklendi ve bu, önceki sezona göre üç kat artış anlamına geliyor.
Gazprombank Başkan Yardımcısı Darya Snitko, Baltık’ın lojistik avantajlarını vurgulayarak, daha büyük gemileri ağırlayabilme kabiliyetinin maliyetleri düşürmeye yardımcı olabileceğini belirtti. Baltık Denizi rotaları, özellikle Akdeniz dışındaki Afrika ülkeleri ve Asya ile ticaret için avantajlı.
Lojistik şirketi Rusagrotrans verilerine göre, Vysotsky halihazırda Cezayir, Brezilya, Küba, Mali, Meksika, Fas, Nijerya ve Tunus gibi destinasyonlara tahıl ihraç etmeye başladı. İhracat destinasyonlarının bu şekilde çeşitlendirilmesi, Rusya’nın küresel tahıl piyasasındaki konumunu güçlendirmeye çalışırken stratejik bir değişimi işaret ediyor.
Reuters bu makaleye katkıda bulundu.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.